Mijn foto

Barbara

  • highprofile.weblog is onderdeel van het digitale platform highprofile.nl, portaalsite evenementenbranche. Deze weblog wordt bijgehouden door een twintigtal gastbloggers en beheerd door Barbara van Baarsel, hoofdredacteur internet van highprofile.nl
  • KLIK VOOR HIGHPROFILE.NL >>
  • portalsite voor de evenementenbranche

februari 2012

ma di wo do vr za zo
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29        

Mijn online status

Powered by TypePad
Lid sinds 05/2006

« Arne Weverling presentator tv-programma voor ondernemers | Hoofdmenu | Ambition nummer 2 is uit, Elaine gefeliciteerd »

13/10/2006

TrackBack

TrackBack URL van dit bericht:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8345206fc69e200d834f2640069e2

Hieronder vindt u links naar weblogs die verwijzen naar Waarom zijn er brancheverenigingen?:

Reacties

Bert van der Stoep

Beste Diederick,

Dank voor je reactie! Je geeft echter met deze reactie precies aan waar m.i. de zere plek ligt als het gaat over bundeling van krachten. Je veronderstelt dat de evenementenbranche anders is dan de recreatiebranche. Afgezien van het feit dat ik het met dat uitgangspunt beslist niet eens ben, zou ik het nog sterker kunnen stellen: elk bedrijf is anders dan elk ander bedrijf! Echter of het nu gaat om de evenementenbranche, de buitensportbedrijven, de bungalowparken of de sauna's en ga zo maar door, het is allemaal onderdeel van het totale Leisure-product wat we in Nederland aanbieden, allemaal dienstverlenend! (de recreatie is namelijk ook dienstverlenend!). Door écht te denken anders te zijn en daarmee een eigen identiteit te claimen roep je per definitie weerstand op voor elke vorm van samenwerking, terwijl samenwerking juist meer op kan leveren. Nogmaals: samenwerking hoeft echter geen opheffing van eigen identiteit te zijn! Als alle Leisure-gerichte branche-organisaties dát wat beter in de gaten gaan krijgen kan je een enorme vuist maken! En de meeste grotere organisatie zien dat gelukkig al lang in. Want de Leisure-sector is totaal gezien intussen de grootste sector geworden in Nederland! Groter dan de Landbouwsector of de metaalindustrie enz. Brengt meer dan 5 % van het BNP op! Dan kán je dus met recht ook minimaal een staatssecretaris claimen!
En of dat grote samenwerkingsverband nu Recron heet of Vecta of...noem het maar op. Dát is totaal onbelangrijk. Je moet alleen maar in staat zijn je eigen identiteit als club te verbinden aan een groter verband.
In de praktijk blijkt er echter vaak al geen heldere eigen identiteit te zijn. Wereldwijd ontstaan steeds grotere Leisure-concepten, maar ook in Nederland. Verblijfsaccomodaties gaan bijv. steeds meer zelf doen met dagattracties, met een eigen evenementenorganisatie én andersom. Alle vormen van verbindingen, fusies, samenwerkingsverbanden e.d. komen al voor.
Een relatief kleine branche-organisatie die momenteel denkt nog op een eiland te kunnen leven zal moeten leren zich voortaan zelf te redden. Bedenk dat ca. driekwart van het werk binnen de meeste branche-organisties ook gedaan wordt door andere branche-organisaties. Waarom dan toch zelf nog steeds het wiel uitvinden? Waarom dan contributies onnodig hoog laten zijn, waarom leden de grotere voordelen daarvan en allerlei branche-facilitering onthouden? Waarom dief zijn van eigen tijd en portemonnee? Of spelen er individuele wensen mee, of mogelijk hier en daar een eigen ego? Dat klinkt natuurlijk niet leuk, maar is dat ondenkbeeldig? Want er is vaak door enkele mensen binnen een club veel werk verricht, waar je ook veel respect voor kan hebben. Dat geef je toch zomaar niet op?
Ik zou dringend willen adviseren: praat er eens over in eigen geledingen. Wat wil je en denk je te bereiken als relatief kleine club apart. Welke alternatieven heb je en tegen welke voorwaarden.
Sterkte mensen!

Diederick van Eeden

beste Bert,

een heel mooi pleidooi! En ik wou dat we met onze branche al zo ver waren. Alleen is de evenementenbranche een compleet andere dan de recreatieve. Recron, de naam zegt het al, is de Vereniging van Recreatieondernemers. En buitensport is recreatief, dus dat de Vebon aangesloten is, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Evenementen zijn op een heel andere manier recraetief. De evenememntenbranche is een dienstenbranche. Met andere aandachtspunten, 'problemen' en specialismen. Maar als we binnen onze branche naar een Bovag of Recron model gaan, kom ik graag eens praten.

Simon Renes

Zeg Diederik, wanneer kon jij ook al weer?

Bert van der Stoep

Een prachtige discussie ontdek ik hier, waarbij ik direct denk: 'mensen waar wachten jullie op?" Al vele jaren lang zijn allerlei clubjes bezig opnieuw het wiel uit te vinden.
Bijna al die clubjes denken iets te kunnen betekenen voor hun leden maar ook richting overheid e.d. Alles met veel enthousiasme en inzet. En overigens met alle respect! Maar blijkbaar is het onvoldoende doorgedrongen dat al die kleine clubjes nauwelijks echt iets kunnen betekenen als men niet samenwerkt om gehoord te worden in bijv. Den Haag, of om voldoende volumevoordeel te kunnen halen uit het collectief, of om voldoende power én financiën te hebben om de branche te positioneren en te professionaliseren, enz.
Er wordt nu gesproken over het BOVAG-model, wat ik eerlijk gezegd een beetje vreemd vindt. Want op eigen terrein, in brede zin de LEISURE-branche, waar de meeste van de reeds genoemde clubjes onder vallen hebben we ook RECRON. Oorspronkelijk alleen voor de verblijfsrecreatie, maar intussen geweldig verbreed. Het Recron-model is in feite hetzelfde als het Bovag-model. Recron kent tegenwoordig 'bedrijfsgroepen', hetgeen bij Bovag 'afdelingen' genoemd wordt. Zo zijn er bijv. de groepsaccomodaties, de kampeerbedrijven, de sauna's, de dagrecreatiebedrijven, de zwembaden, de buitensportbedrijven, enz. Elk met een eigen bestuur en elk met een zetel in de verenigingsraad die het beleid bepaalt van het totaal. Daar bovenop heeft bijna elke provincie nog een regiomanager die dwars door de bedrijfsgroepen heen alle bedrijven in zijn regio bedient en vertegenwoordigt op lokaal en regionaal niveau. Tevens zijn er enkele managers die alle leden, uit welke bedrijfsgroep dan ook, vertegenwoordigen op landelijke niveau.
Elke provincie heeft ook nog zijn eigen districtsbestuur waar leden in zitten van de diverse bedrijfsgroepen zodat de bedrijfsgroepen ook communiceren met andere bedrijfsgroepen in de eigen regio.
Recron heeft verder een bureau waar ca. 30 professionals werken die elke dag op alle vragen en problematieken kunnen reageren, er is een helpdesk voor leden, men heeft contacten met kamerleden, enz.
Er zijn grote inkoopvoordelen door een nauwe samenwerking met een inkoopbureau en ga zo maar door.
En niet te vergeten de directe contacten in Den Haag en Brussel.
Daarom heeft bijv. VeBON, de Ver. v.Buitensportbedrijven, waar ikzelf bestuurslid ben, al jaren geleden gekozen voor dit model. De VeBON is een zelfstandige en groeiende vereniging van ca. 75 leden, met een eigen manager en eigen bestuur, maar heeft zich daarnaast ook collectief aangemeld als Recron-lid en fungeert nu ook als een bedrijfsgroep van Recron. Dus alle steun van Recron op alle voorkomende terreinen én medezeggenschap in het grotere geheel. Daarmee ook via Recron lid van het MKB en vertegenwoordigd in enkele platforms van het MKB. Daardoor ook contacten op het hoogste niveau én met juridische en soms financiële ondersteuning e.d. van een grote brancheorganisatie.
Verder werken 3 grote branche-organisaties in de Leisure-industrie, om het zo maar even oneerbiedig te noemen, nauw samen: Recron, Hiswa en KHN (Kon. Horeca Ned.).Zij zitten o.a. weer in het Platform Recreatie en Toerisme en hebben nauwe contacten met het NBTC en buitenlandse organisaties e.d. Op lokaal en regionaal niveau vertegenwoordigen ze vaak elkaar zodat ze niet alle 3 hoeven te verschijnen.
Zelfs bij die grote branche-organisaties wordt hier en daar al voorzichtig gesproken over verdergaande samenwerking en mogelijk fuseren om nog beter partij te kunnen zijn in het politieke en maatschappelijke krachtenveld. En met dit laatste wil ik eigenlijk aangeven dat die kleine clubjes een goed alibi moeten hebben indien men eigen leden de kracht en mogelijkheden van een grote branche-organisatie onhoudt.
Een belangrijk argument daarvoor is meestal de eigen identiteit en het zelf willen bepalen wat men in de eigen bedrijfsgroep wil doen en laten. Wel, beste mensen, dit is nu precies wat Recron momenteel kan bieden.
VeBON maakt dus gebruik van een grote branche-organisatie maar met behoud van eigen identiteit, met eigen bestuur en beleid.
Indien de diverse clubs aangeven om hier eens verder over door te willen praten met bijv. Recron, kan dat in principe morgen geregeld zijn. Dat kan apart gebeuren maar ook gezamelijk.
Dan is op korte termijn een gesprek geregeld met de directie en/of met Geke Faber, de huidige voorzitter of eventueel met andere bedrijfsgroepen. Roept u maar!

Veel wijsheid gewenst!

m.vr.gr.

Bert van der Stoep
(Voorz. VeBON en lid Raad v.Toezicht Recron)


Chiel van Praag

Beste Diederick

Klopt allemaal wat je zegt. Maar "what's in the name". Ooit was het voor de Vecta, met name de toenmalige voorzitter, belangrijk de naam Vecta te behouden. E.e.a. ingegeven door het feit dat onze vereniging toen al 40 jaar bestond. (is inmiddels 50 jaar dat we gaan fieren op 21 november met een heel interessant symposium in Rotterdam) In onze optiek was dat een belangrijk gegeven om serieus genomen te worden als dé belangenbehartiger van de branche.De OEO was net opgericht!
Noem het voortschrijdend inzicht dat de naam er niet meer toe doet. Het gaat uiteindelijk om het resultaat. Versnippering is immer in de ogen van de Vecta verspeelde energie. Dat standpunt is nog steeds van kracht!

Vriendelijke groet en doe wat met bovenstaande,

Chiel

Diederick van Eeden

Chiel,

Ik heb die gesprekken van toendertijd eens opgegraven in m'n geheugen. Het was de periode dat we net onder de DMSA de Onafhankelijke Evenementen Organisatoren hadden opgericht. (voor de jeugdige lezers: de voorloper van de IDEA) En ik meen me te herinneren dat 2 Vecta en 2 OEO leden, waaronder ikzelf, verkennende gesprekken hebben gevoerd, buiten de besturen om. Pas in een later stadium hebben we toen een gemeenschappelijke bijeenkomst gehad bij Valk Schiphol, waar o.a. dit punt op de agenda stond. En toen was jij weliswaar voor een Bovagmodel, maar de voorwaarde was dat het VECTA bleef heten. En daar ging het mis...

Hans Poortvliet

Kan mij bij het streven naar een 'Bovag en/of Federatief' samenwerkingsmodel wel iets voorstellen, maar..... ben als 'de dood' voor het mogelijk ontstaan van een 'log ambtelijk apparaat'. De kracht van veel branche- of in ons geval beroepsverenigingen is juist een klein, snel beslissend en opererend team (althans dat zou het moeten zijn). Zoals door Chiel al aangehaald, met het EventPlatform is het niet gelukt. Zelf ben ik bijzonder benieuwd naar het resultaat (en de werking) van de nu fuserende FbtN, VNC en ESAH straks in de praktijk. Het uitgangspunt is mooi en de vooruitzichten goed. Wellicht een eerste stap naar een nog groter geheel, maar voorlopig eerst een testcase wat mij betreft.

Will Geerling

Misschien moet er eens een branchevereniging komen voor brancheverenigingen....

Chiel van Praag

Geheel mee eens! Het belang van een branchevereniging is misschien niet voor iedereen (meer) even zonneklaar, maar voor mij wel. We behartigen de belangen van individuele leden en het collectief bij overheden, organisaties en branchepartners. We communiceren met publiek en belangengroeperingen. We doen aan standaardisering van de branche (denk aan arbeidsvoorwaardenbeleid, leveringsvoorwaarden, riders, etc.). En we zorgen voor collectieve voordelen voor aangesloten leden zoals juridische ondersteuning en voordeel door gezamenlijk in te kopen. En niet in de laatste plaats genieten leden en opdrachtgevers van de zekerheid die het VECTA Garantiefonds biedt. Al jaren koester ik de wens dat er ooit een overkoepelende, federatieve belangenbehartiger van onze branche bestaat (te vergelijken met het BOVAG-model). Diederik heeft in het verleden blijkbaar goed naar mij geluisterd blijkt want dat roep ik al jaren tegen wie het maar horen wil. Jammer is het dat dit binnen het eventplatvorm niet haalbaar is gebleken want dat is mijn optiek een gemiste kans! Maar, wanneer er nu weer stemmen opgaan, wij van de Vecta willen de draad graag weer oppakken. Maar dan wel serieus met de bedoeling te komen tot een grote alles omvattende organisatie!Wanneer spreken we af?“ Chiel van Praag


Diederick van Eeden

Het wordt dus tijd voor één club, volgens het BOVAG model. Daar is iedereen die iets met wielen te doen heeft lid van, van Lexus dealer tot fietshandelaar, elk in een eigen sub.
Voor onze branche zou dit een zeer goed model zijn. Maar zolang er te veel egotjes in het spel zijn zal het er nooit van komen. Ik zal vanavond hierover een wat uitgebreider verhaal plaatsen.

Simon Renes

Ha Esther, het is geheel afhankelijk van je bureau en business. En vooral, wat verwacht je van én bij een vereniging (te vinden). Lijkt me goed om gewoon eens een afspraak met ze te maken en ze het vuur aan de schenen te leggen zodat jij kunt bepalen wie bij je past? Er zijn grote verschillen namelijk. Succes!

Esther van Daalen

@Simon, daar ben ik het mee eens. Maar ik snap wel wat HJ bedoeld. Ik ben nu, als nieuweling un de branche, het geheel in kaart aan het brengen en heb nu al een lijstje met 3 die zelf zeggen de belangrijkste te zijn, en dan komen er nog meer naar voren. Waarom dan IDEA en bij welke moet je je dan aansluiten? Of werkt dat net als de voetbal club van je kinderen, daar waar de meeste vriendjes zijn..

@HJ uiteraard ben ik geinteresseerd in je mening maar goed, wie ben ik ;)

Simon Renes

Voor mezelf (oftwel EFFECT Groep sprekend): wij zijn lid van IDEA. Net zoals ruim 50 andere bureaus. Met elkaar maak je meer herrie dan in je eentje. En ben je eerder een gesprekspartner waar het gaat om verzekeringen, fiscale zaken etc. De eventbranche is nog maar net uit de kinderschoenen. We kunnen nog veel bereiken. Het is goed dit gezamenlijk aan te vliegen. Het op de kaart zetten van eventmarketing en live communicatie lukt voor mijn gevoel beter als we krachten bundelen, kennis delen en elkaar waar mogelijk en nodig een handje bieden.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd gepubliceerd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter