Mijn foto

Barbara

  • highprofile.weblog is onderdeel van het digitale platform highprofile.nl, portaalsite evenementenbranche. Deze weblog wordt bijgehouden door een twintigtal gastbloggers en beheerd door Barbara van Baarsel, hoofdredacteur internet van highprofile.nl
  • KLIK VOOR HIGHPROFILE.NL >>
  • portalsite voor de evenementenbranche

februari 2012

ma di wo do vr za zo
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29        

Mijn online status

Powered by TypePad
Lid sinds 05/2006

« Effe checken... | Hoofdmenu | Het gaat lekker. En dat is helaas te merken.. »

10/11/2006

TrackBack

TrackBack URL van dit bericht:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8345206fc69e200d834fcf92069e2

Hieronder vindt u links naar weblogs die verwijzen naar Stelling over beleving:

Reacties

tina

een tijdje geleden ben ik me nou juist de boven gestelde vraag gaan stellen. fantastisch, experience economy, pine and gilmore! interessant! wat zijn we blij als we bij disney al na twee uren in de wachtrij aan de beurt zijn, ipv na twee en half uren, zoals op het bordje heeft gestaan. dat zijn belevenissen waar iedereen wel van houd, toch? maar hoe zit het met de koffie voor 15 euro? het ligt aan de klant, dat klopt. de een is kwaad over de prijs van de genuttigde koffie, de ander ziet het mooie plein voor zich als hij terugdenkt aan de kop koffie in venetië.
maar inderdaad, worden er nou niet te veel belevenissen gecreëerd? natuurlijk hangt dit af van de personen, de producten, de situaties. maar zou experience economy niet echt een hype zijn? wil niet over een tijdje iederen gewoon een goede dienstverlening, zonder de belevenis er om heen? gewoon simpelweg een telefoon kopen zonder dat er een belevenis bij plaats vind? immers kan een belevenis vermoeiend zijn - en als men konstant elke situatie moet beleven, wil men dan niet soms gewoon "back to the roots"? belevenissen blijven hangen in je hoofd, daar gaat het om. je blijft er aan denken. en een belevenis wordt je niet gegeven, je moet erin meewerken. dus: bijdragen aan je eigen belevenis, vervolgens beleven, reflekteren, onthouden, terugdenken aan... maar wil men in toekomst niet gewoon een briefje papier inruilen voor een nuttig apparaat? heel simpel?
natuurlijk zal niet iedereen zo of zo reageren. de maatschappij verandert. de individualisering en het daarmee gepaard gaande identiteitsverlies van de laatste jaren heeft als gevolg dat er sociale milieus ontstaan, interessegroepjes, subculturen. volgens mij blijft voor een groot deel van de maatschappij een belevenis een gewenste, unieke ervaring. voor de andere delen zijn vertrouwdheid, essentiele normen en waarden, een vlucht achteruit in de tijd misschien belangrijk. en er komen toch zeker ook weer nieuwe vormen en manieren om de klanten te bereiken en vast te houden. als men de marketing maar aanpast aan de trends en bewegingen binnen de maatschappij...

Esther van Daalen

Ja Rene dat wilde ik ook zeggen, dat van FZ..
Echte beleving blijft overigens een breed concept.

Rene Smit

Kortom, voor de echte beleving moet er tweerichtingsverkeer zijn blijkbaar. Zou de FZ deze pagina in de gaten houden?

Erik Kuperus

het is wel een een onderwerp dat leeft. las net op de FZ site de volgende stelling; 'Wat we eigenlijk doen is de beleving van bovenaf opleggen. Het thema wordt bepaald ... en de bezoeker mag vervolgens het aangeboden event lijdzaam ondergaan.'
en daar kan ik een heeeeeel eind in meegaan. Als we dat weten te veranderen, dan bieden we echte belevingen aan...

Ingrid van de Ven

We moeten niet vergeten dat er een groot verschil is tussen 'beleving', zoals grondlegger Walt Disney ooit heeft geïntroduceerd, en de gewone platte 'marketing'. Bij beleving draait het niet alleen om het verkopen van een product, maar om iemand een 'speciaal moment' (ervaring) te verkopen. Het is natuurlijk een feit dat mensen heel veel tegelijkertijd willen meemaken, doordat vrije tijd redelijk schaars geworden is in een doorsnee week. En we zijn dus ook bereid daar meer voor te betalen. Dan is het toch fantastisch dat er plekken bestaan zoals Disney en de Efteling waar je even dat onbezorgde en vrije gevoel terug krijgt dat je aan het kind zijn doet denken. En natuurlijk zijn er verschillende niveaus van beleving en is de ervaring ook per persoon verschillend, maar er zit een wezenlijk verschil in 'verplichte praktische' zaken zoals naar de bank gaan of een bezoek brengen aan de Efteling of een boswandeling in de herfst. En wat dat betreft denk ik dat er wel een trend is ontstaan onder mensen om alles te pas en te onpas te bestempelen met 'beleving' of 'experience'. Een beetje jammer is dat wel, want dit zorgt voor onderwaardering voor de echte pioneers.

Rene Smit

Mmmm... dan heb ik het verkeerd gelezen; ik dacht toch echt dat het Disney tussen haakjes op de zinssnede ervoor sloeg.

Nu blijkt dus als ik het goed lees dat je het met name hebt over het misbruik van het woord beleving. Tja, een paar jaar geleden was ZORG en ZORGEN het toverwoord. Iedereen zorgde zich te pletter.

Vandaag heb ik eens gebrainstormd over beleving in de LaFayette naast de grote kerstboom (op een notitieblokje van 40 cent HJ ;) ). Later zal ik het eens uitwerken, kortom wordt vervolgd....

Marga Groot Zwaaftink

Al veel gezegd maar toch nog even dit: het gaat nog steeds om eerlijk en oprecht zijn, helemaal als het gaat om een experience! En vooral het vertrouwen dat dat uiteindelijk geld oplevert! Omdat de achterdeur dichtblijft: klanten blijven of omdat er een 'goed verhaal' rondgaat wat nieuwe klanten brengt. Dankzij een experience!

Erik Kuperus

@rene; het was zeker niet mijn bedoeling om Disney af te katten. Sterker nog, ik ben daar (Samen met de kleine) al met heel veel pret geweest. Ik heb het meer over een 'trend' alles moet ineens een 'beleving' zijn. en daar geloof ik gewoon niet in. Iets is een beleving (disney, het bos, racen of wat dan ook) of iets is dat absoluut niet (naar de bank gaan) enfin, ik denk, maar hoop vooral dat holle marketingtrucs zichzelf uithollen en achterhaald maken en dat mensen uiteindelijk zelf het onderscheid kunnen maken tussen 'echt' en 'plastic'

Maarten Schram

Door marketingtrucs kijkt men heen. Door een echte beleving niet. De huidige en nieuwe generatie zal zich steeds minder snel laten overtuigen door 'slimme marketingtrucs'. Een echte beleving daarentegen wordt wel gewaardeerd. Echtheid, authenticiteit is en wordt steeds belangrijker. Of de kop koffie voor 15 euro stand houdt is overigens wel de vraag...:-)

Frederique Gallis

Even los van het ijzerstreke concept (waar ik het wel mee eens ben overigens) kunnen deze attracties het ook gewoon maken vanwege de naam want daar betaal je tenslotte voor. Bijvoorbeeld een Efteling of Disney, maar net zo goed het San Marco Plein of de Champs-Elysées. Precies hetzelfde met dure merken. Mensen hebben daar een bepaald beeld en dus beleving bij. En dat gaat nooit veranderen zolang deze giganten blijven inspelen op de hedendaagse trends en innovatief blijven.

Eigenlijk is het gek dat we zo enorm beïnvloedbaar zijn, aan de andere kant maar goed ook anders zou het ons werk een stuk lastiger maken (ja nog lastiger dan het soms al is).

Vicky Vekemans

Daar ben ik het mee eens. Het concept van Disney is zo ontzettend sterk; ik geloof niet dat dat over een aantal jaar niet meer sterk genoeg is. Mijns inziens is Disney juist het ultieme voorbeeld van beleving. En de Efteling doet het trouwens ook niet verkeerd!

Rene Smit

Sorry, de vraag was niet stom, het was gewoon mijn eerste gedachte.. Over dat ene "plastic parc":
- Zoveel geld verdienen we niet hoor :)
- Zolang er nog ouders zijn die tranen in de ogen hebben omdat Pluto gek doet en het kind blij is (ze krijgen soms echt van die grote ogen zoals in de reclame!) bij het brengen van de verjaardagstaart ben ik ervan overtuigd dat de mensen een oprechte ervaring en een fijne herinnering rijker zijn. Oke, de één is er gevoeliger voor dan de ander maar een beleving bieden we aan 12.700.000 mensen!

Erik Kuperus

iedereen is op zoek naar ervaringen en belevenissen. Momenteel komen veel grote ondernemeningen nog wel weg met plastic ervaringen die niet 'echt' zijn.. (Disney)maar mensen voelen haarfijn aan waneer een ervaring oprecht is en waneer niet. Gevoelsmatig denk ik dat we langzaam aan naar een nieuw tijdperk aan het shiften zijn. het 'harmoniemodel' wellicht ipv het economische model. Dat is de reden zijn dat die plastic parken (die alleen gericht zijn op geld verdienen) het op de lange duur niet redden. enfin hoop dat dit nog sense maakt. in ieder geval. Ja mensen willen belevenissen en nee, dat moet niet gekoppeld zijn aan econmisch gewin. ja we mogen er iets aan verdienen, maar zodra banken zich erover ontfermen (zie post over de ing brand store) zijn we al weer te ver.

Esther van Daalen

Er zijn mensen die nu al door de beleving heen kijken en mensen die zich altijd zullen laten meevoeren met de beleving. Het ligt aan de mens, de instelling en de waarde die je op dat moment aan een bepaald stukje genieten hecht. Dat kan volgens mij verschillen per dag, per mens..
Maar goed, er is denk ik altijd behoefte aan het verhaal (gevoel, plaatje, belevenis) bij het product. Hoe je het ook verpakt. (full experience of back to basic)

Vicky Vekemans

Dank je wel, Simon. Geen enkele vraag is stom.
Maar wie durft er te reageren op de stelling?

Simon Renes

Vragen zijn nooit stom.

Rene Smit

Wat zoeken kinderen en volwassenen in Disneyland? De stomste vraag die ooit op deze weblog gesteld is :) Zorgeloosheid en plezier natuurlijk!

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd gepubliceerd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter