08/03/2010

GG 2010 l Jim Stolze: TEDx Amsterdam is als een virus…

Hij druk, ik druk. Na veel Twitteren, mailen en sms-en met elkaar is er dan eindelijk een afspraak. Den Haag, dat vraagt om een kopje thee als consumptie. Lekker Haags. Muntthee in ons geval, en allez – het is feest nou goed bijna dan -, met een kloeke punt chocoladetaart met slagroom om onze afspraak te vieren. Jim Stolze, de laatste in de rij genomineerden voor de Gouden Giraffe categorie Effectief. Met TEDx Amsterdam.

Jim-Stolze-465

Nou, effectief was dat evenement en hoe. The buzz zoemde, néé tolde rond. Voor alles is een eerste keer, eerste maal TEDx in Nederland was een eclatant succes en voor Stolze de eerste maal dat hij een evenement organiseerde…Dat heeft hij geweten!

Jim, ik had tot vorig jaar überhaupt nog nooit van TEDx gehoord. Laat staan van het 'echte' TED.  Ik kon me er helemaal niets bij voorstellen, een gratis congresdag, duizenden aanmeldingen en er mochten maar 600 m/v in de zaal, sprekers uit de wereld van de wetenschap, uit de politiek, het cultuursegment, designers, technology boys, inspirerende ideeënmakers met ieder slechts 18 minuten spreektijd. Op vakcongressen hoor je meestal ouwe koek, tijdens TEDx wordt je brein en fantasie gekieteld met de meest fantastische ideeën. Hoe ben jij betrokken geraakt?

Ik kreeg jaren geleden al TED-filmpjes toegestuurd. In eerste instantie snapte ik het concept niet, maar elk filmpje was zo waanzinnig inspirerend. Een groot museum van levende ideeën en het best bewaarde geheim van de inner-circle in Silicon Valley, daarmee is het allemaal begonnen en vervolgens over de wereld uitgerold. Chris Anderson, de eigenaar  van het concept, is enkele jaren alle gefilmpde lezingen gaan digitaliseren en weggeven via het web. ”Ideas worth spreading”, de video's zijn vertaald in 68 talen. Ik ben me er in gaan verdiepen en kreeg een uitnodiging om op het TED congres in Amerika te komen spreken over mijn periode van 1 maand leven zonder internet. Daar zaten toen vijf Nederlanders in de zaal. TEDx is de lokale –gratis- variant op TED, dat congres kost immers 6.000 dollar toegang. TEDx events worden inmiddels over heel de wereld gehouden. Johannesburg, Dubai, Tokyo en … Amsterdam dus. Voorwaarde is dat de toegang gratis is, alleen voor eten en drinken moet een klein bedrag neergeteld worden.

Heb jij ervaring met het organiseren van evenementen?
Nee, dit was mijn allereerste event, en ik heb dan ook lekker eigenwijs een aantal dingen anders gedaan dan gebruikelijk. Invite-only bijvoorbeeld, niet echt Nederlands. Het gevolg?  Als een persoon juichend Twittert 'ik heb een uitnodiging voor TEDx gekregen', (toegang was alleen voor geinviteerden) zijn er vervolgens 299 followers die ook graag willen komen. Er ontstond een ware run op toegangskaarten. Gelukkig konden de mensen die net naast het net visten, ook op andere manieren deelnemen. Geïnteresseerden die fysiek niet aanwezig waren, hebben op 30 plaatsen in het land het evenement live op schermen kunnen volgen.
Maar ik had bij de organisatie van de eerste editie ook geweldige mensen om me heen, die allemaal onbezoldigd hebben meegewerkt. Xander Kranenburg van Live Solutions voor de productie, Marianne Spier van de Hogeschool van Amsterdam, mede door haar uitgebreide netwerk kwam er een boost aan creatieve mensen bij, natuurlijk Monique van Dusseldorp, net weg bij Picnic en laat ik vooral de naam van Elise de Bres noemen. Dankzij haar kregen de deelnemers bij aankomst geen suf A 4-tje met info in handen, maar een verschrikkelijk mooi vormgegeven en geïllustreerd boekwerk dat nog dagelijks dient als inspiratiebron. En zo kan ik tien mensen opnoemen die ergens veel beter in zijn dan ik. Kijk maar eens op onze website bij “organisation”.

Jim-Stolze-465-2


Gratis toegang, maar op een superlocatie, het Koninklijk Instituut voor de Tropen, een presentator van naam en faam, allemaal toeters en bellen, dat kost toch een vermogen? Kreeg je subsidie?

Nee, voor het event zelf hebben we geen subsidie gekregen. Bij de start heb ik er wat van mijn eigen geld ingestoken (Stolze is internetondernemer), maar daarna hebben we het bedrijfsleven en de wetenschap als sponsoren benadert. Daarmee sta je sterker; dat zijn immers ook de partijen die echte verandering teweeg brengen. Niet alleen ideas worth spreading, maar ook “projects worth realizing”.

Je bent alweer drukdoende met de organisatie van de tweede TEDx, eind november in Amsterdam. Voor het allereerste event ben je nu genomineerd in de categorie Effectief. Hoe schat je jullie kansen in?
Lastig antwoord geven op deze vraag. Misschien denkt de vakjury wel 'zo'n eerste maal is mooi, maar we wachten nog even volgend jaar af.' Ik kom naar de RAI met het bestuur van de Stichting TEDx en het team van 2010. Allemaal nieuwe mensen en namen, want ik geef graag nieuwe mensen een kans. Ik hou niet zo van mensen die stoeltjes bezet houden.

En staat vervolgens snel op van zijn stoel.

Bye Jim, CU in de RAI…!

 

Geplaatst door redactie om 10:06 pm in Over de Gouden Giraffe | Permanente link

Reacties

  1. Ellen foei, tot vorig jaar nog nooit van TED gehoord.

    Meer je eigen weblog lezen (of de webguide van 2007):
    http://weblog.highprofile.nl/2007/05/met_ted_als_ins.html
    :-)

  2. Nou HJ, en met mij nog velen, want ik was gisteren bij het MPI congres in de RAI waar Stolze spreker was (waar was jij trouwens makker, ik zag je naam toch op de lijst??) want het resultaat op Jim’s vraag’ wie van de aanwezigen hier kent TED’… 8 vingers de lucht in!

  3. Conclusie Ellen: we worden niet gelezen, we worden niet gevolgd, men vindt ons niet belangrijk, men wil liever niet op voorsprong worden gebracht. Hoe hoog de bezoekersaantallen van je site ook zijn, blijkt maar weer dat dat niets zegt. :(

    8 vingers in de zaal op de vraag wie TED kent, op een zaal van 350 mensen uit de congres-, meeting- en eventbusiness is beschamend laag. Het mooie daarvan is weer dat er nog een wereld valt te winnen in onze eyeballs business. Gewoon doorgaan dus.

    Ik weet nog toen ik drie jaar geleden ‘iedereen’ opriep om twitter eens uit te proberen ik raar werd aangekeken (http://bit.ly/92cjWy), toen ik het iets eerder over Flickr had werd ik nog net niet uitgelachen… en nog steeds is er scepsis ten aanzien van social media. Dat de traditionelen in de markt niet aanhaken lijkt me een compliment, maar de jongeren van geest zouden toch echt op twitter te vinden moeten zijn. Kost allemaal niks en als het niet werkt voor je kun je gewoon stoppen.

    Hetzelfde geldt voor TED.com, ga daar kijken, laat je inspireren. En let maar eens op wie vanavond ‘effectief’ gaat winnen (oeh gevaarlijk).

    Kijk ook nog eens naar wat Martijn over twitter zegt (geldt niet voor jou Ellen :-))
    http://bit.ly/LDLMp

    Ik zeg joehoe, veel plezier vanavond!

laat een reactie achter

Reacties worden gemodereerd en worden pas zichtbaar als ze door de auteur zijn goedgekeurd.